وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
وزارت دادگستري ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران


      هيئت‌وزيران در جلسه مورخ 10/2/1391 بنا به پيشنهاد مشترك شماره 559858/1 مورخ 18/5/1390 وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامي و به‌استناد تبصره ماده (7) قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان ـ مصوب 1388 ـ آيين‌نامه اجرايي ماده يادشده را به شرح زير تصويب نمود:

آيين‌نامه اجرايي ماده (7) قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان

      ماده1ـ در اين آيين‌نامه اصطلاحات و عبارات زير در معاني مشروح مربوط به كار مي‌روند:

      الف ـ قانون: قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان.

      ب ـ انجمن: انجمن‌هاي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان موضوع ماده (9) قانون
      ج ـ مـصرف‌كننده: هر شخص حقيقي يا حقوقي كه كالا يا خدمتي را خريداري مي‌كند.

      د ـ تبليغ: انتشار هرگونه اطلاعات براي معرفي كالاها و خدمات مشمول اين آيين‌نامه از طريق رسانه‌ها از قبيل راديو، تلويزيون، شبكه‌هاي ماهواره‌اي، مطبوعات، سينما، اينترنت، اينترانت، شبكه‌هاي صوتي و تصويري سازماني، كارنما، نمايشگاه، اسلايد، بانك‌هاي اطلاعات، سامانه پيام كوتاه، تابلوي سردرب واحد صنفي و توليدات چاپي نظير برگه‌هاي آگهي نما، برگه‌هاي تبليغاتي، دفترك، دفترچه‌هاي راهنما، بسته‌بندي، برچسب، كارت معرفي، و آگهي ‌نامه.
      هـ ـ تبليغ خلاف واقع: تبليغ حاوي اطلاعات نادرست كه موجب فريب يا اشتباه مصرف‌كننده كالا و خدمات شود.

      و ـ سفارش‌دهنده: شخص حقيقي يا حقوقي كه ساخت يا پخش و نشر تبليغ را سفارش مي‌دهد.
      ز ـ سازنده آگهي: هر يك از كانون‌هاي آگهي و تبليغاتي موضوع آيين‌نامه تأسيس و نظارت بر نحوه كار و فعاليت كانون‌هاي آگهي و تبليغاتي ـ مصوب 1358


      ماده2ـ موارد زير تبليغ خلاف واقع و اطلاعات نادرست محسوب مي‌شود:

      الف ـ استفاده از مطالب گمراه‌كننده و ادعاهاي غيرقابل اثبات و كذب.

      ب ـ ارتكاب فعل يا ترك فعل كه سبب مشتبه‌شدن يا فريب مخاطب از نظر كميت يا كيفيت شود.
      ج ـ تبليغ فراتر از واقعيت كالا يا خدمات مورد نظر.

      د ـ استفاده از صفات مطلق و اغراق‌آميز نظير كاملاً بهداشتي و صددرصد تضميني.

      هـ ـ عدم ارايه اطلاعات دقيق، صحيح و روشن كالاها و خدمات.

      و ـ بي‌ارزش يا فاقد اعتبار جلوه دادن خدمات و كالاهاي ديگران.

      ز ـ استناد به تأييديه‌هايي كه تاريخ اعتبار آنها منقضي و يا به هر دليل معتبر نيستند.

      ح ـ تقليد از ساختار، متن، شعار، تصاوير، آهنگ و شباهت‌هاي تبليغاتي تجاري ديگر محصولات كه مصرف‌كننده را فريب دهد و منجر به گمراهي وي شود.

      ط ـ استفاده از اسامي، عناوين و نشان افراد و مؤسساتي كه داراي شهرت هستند به‌نحوي كه مصرف‌كننده را فريب دهد.

      ي ـ استناد به تقديرنامه، جايزه و گواهي صادرشده از مراكز رسمي مورد تأييد مراجع ذي‌صلاح، فراتر از متن آنها.

      ك ـ هرگونه اعلان يا ارايه اطلاعات نادرست در برگه‌هاي تعهد يا تضمين كالا و خدمات.

      ل ـ تبليغ كالاها و خدماتي كه از سوي دستگاه‌هاي ذي‌ربط حسب اختيارات و وظايف قانوني آنها غيرمجاز اعلام مي‌شوند.

      م ـ تبليغ كالاها يا خدمات فاقد مجوزي كه براساس قوانين و مقررات، توليد و عرضه آنها منوط به اخذ مجوز از مراجع قانوني ذي‌ربط مي‌باشد


      ن ـ استناد به منابع و مراجع خارجي در تبليغ محصولات داخلي بدون تأييد مراجع ذيصلاح.

      س ـ استفاده از صفات تفضيلي و عالي به صورت صريح و يا به كارگيري هر شيوه ديگري در نگارش يا قرائت متن به منظور القاي مفهوم برتر با برترين بودن كالا و خدمات بدون تأييد مراجع ذي‌صلاح.
      ع ـ عدم تصريح هويت شخص يا بنگاهي كه تبليغ به نفع اوست به استثناي آن بخش از تبليغ كه منتهي به تبليغ اصلي مي‌شود و صرفاً براي جلب توجه مخاطبان انتشار مي‌يابد. (تبليغ انتظاري)
      ف ـ استفاده ابزاري از زنان، مردان و كودكان كه نقش اصلي را در معرفي كالا و خدمات ايفا مي‌نمايد.
      ماده3ـ مسئوليت تبليغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهي است.

      ماده4ـ سازنده آگهي موظف است هنگام پذيرش درخواست سفارش‌دهنده، درخصوص اشخاص حقيقي، هويت فرد را احراز و در خصوص اشخاص حقوقي مجوز فعاليت قانوني به انضمام درخواست كتبي ممهور به مهر شخص حقوقي را اخذ نمايد.

      تبصره ـ سازنده آگهي موظف است نام، نشاني، شماره پروانه فعاليت و شماره تلفن خود و نام و نشاني سفارش دهنده و مشخصات كالا و خدمات ارايه شده را به طور واضح در برگه‌هاي تبليغاتي چاپي درج نمايد.

      ماده5 ـ تخلف رسانه‌هاي موضوع بند (د) ماده (1) اين آيين‌نامه و سازنده آگهي حسب مورد توسط سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت استان، مجامع امور صنفي، اتحاديه‌ها، انجمن و مراجع نظارتي ذي‌ربط به ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي منعكس مي‌گردد تا طبق ضوابط مربوط، به تخلف آنها رسيدگي شود.

      ماده6 ـ نحوه رسيدگي مراجع ذي‌ربط، در صورت شكايت مصرف‌كنندگان يا اطلاع از وقوع تبليغ خلاف واقع، براساس قانون و آيين‌نامه اجرايي آن، موضوع تصويب‌نامه شماره 173270/ت45341هـ مورخ 2/9/1390 مي‌باشد.

      ماده7ـ در صورت صدور رأي قطعي (موضوع تبليغ خلاف واقع و ارايه اطلاعات نادرست)، سازمان تعزيرات حكومتي يك نسخه از رأي صادر شده را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارسال مي‌نمايد تا طبق ضوابط نسبت به جلوگيري از انتشار آگهي اقدام لازم را به عمل آورد.

      ماده8 ـ پس از طرح شكايت ناشي از تبليغ خلاف واقع و ارايه اطلاعات نادرست موضوع مواد (14) و (17) قانون در انجمن و اتحاديه‌هاي صنفي، در صورتي كه اقدام سفارش دهنده به تشخيص مراجع ياد شده منجر به بروز خسارت نسبت به ساير مصرف‌كنندگان نيز شود، هر يك از مراجع مذكور موظف به انعكاس گزارش تخلف به‌سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مي‌باشند.

 

معاون اول رييس جمهور ـ محمدرضا رحيمي